جدول اختلاط سموم با کود

بازدید: 336 بازدید
جدول اختلاط سموم با کود
4.5/5 - (2 امتیاز)

اختلاط سموم با کود یکی از مسائل مهم و حساس در کشاورزی است که به منظور بهینه‌سازی مصرف سم و کود و افزایش کارایی در مدیریت آفات و بیماری ها و همچنین تغذیه گیاهان صورت می‌پذیرد. اختلاط سموم با کود ها می تواند منجر به ناسازگاری از نوع شیمیایی یا فیزیکی گردد. ناسازگاری شیمیایی به تغییر خواص ترکیبات، کاهش اثربخشی آن ها و آسیب به گیاهان منجر می شود و ناسازگاری فیزیکی می تواند باعث تشکیل توده ها، رسوبات، ژل یا کف شود و در نهایت منجر به از بین رفتن کامل محصولات و یا تخریب مخزن و سمپاش گردد. در اختلاط سموم با کود ها ترکیبات سورفکتانت به حفظ یکنواختی مخلوط و بهبود اختلاط کمک می کند. این مقاله به بررسی جوانب مختلف اختلاط سموم با کودها می‌پردازد و جدول اختلاط سموم با کود را ارائه می دهد. اختلاط درست کودها و سموم می‌تواند به بهبود عملکرد گیاهان و افزایش بهره‌وری کمک کند، اما همیشه باید با دقت و دانش کافی انجام شود.

مزایا و چالش های اختلاط سموم با کود ها

اختلاط سموم با کود ها می‌تواند منجر به کاهش تعداد دفعات محلول پاشی در مزارع گردد، که به نوبه خود کاهش هزینه‌های کارگری و تجهیزات را به دنبال دارد. از طرفی ترکیب سموم و کودها چنانچه اصولی باشد به افزایش کارایی هر دو ماده کمک می کند. اختلاط نادرست می‌تواند به کاهش اثربخشی و ایجاد آسیب به گیاهان و  محیط‌زیست منجر شود و اثراتی چون تغییر در pH خاک، کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک و کاهش باروری را به دنبال داشته باشد.

توصیه‌های کلی قبل از اختلاط

برای اختلاط سموم با کود قبل از هرچیز با متخصصین در این زمینه مشورت کنید. به عنوان مثال متخصصان توصیه می کنند برخی سموم مانند دیمتوات (روگور) و یا مثلا داکونیل (کلروتالونیل) با هیچ ماده ای مخلوط نشود. با رعایت نکات زیر، می‌توانید بهترین نتایج را از اختلاط کودها و سموم کشاورزی بدست آورید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

  1. مطالعه دستورالعمل ‌ها : پیش از هرگونه اختلاط، لازم است برچسب‌های سموم و کودها به دقت مطالعه شوند. اطلاعات مهمی از قبیل دوز مناسب، زمان مصرف، و هشدارهای مربوط به ناسازگاری در برچسب‌ها درج شده است.
  2. بررسی تغییرات :pH پس از اختلاط سموم با کود، pH مخلوط را اندازه‌گیری کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید.
  1. تست در مقیاس کوچک: اکیدا توصیه می گردد قبل از اختلاط سموم و کودها و کاربرد آن در مقیاس وسیع، تست ناسازگاری شیمیایی و فیزیکی در مقیاس کوچک انجام شود. این روش می‌تواند به شناسایی هرگونه واکنش نامطلوب کمک کند  و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

اختلاط سموم با کودهای ارگانیک

جدول اختلاط سموم با کود
جدول اختلاط سموم با کود

اختلاط سموم کشاورزی با کودهای ارگانیک مانند فولویک اسید، هیومیک اسید و عصاره جلبک بلامانع است، اما نیاز به دقت دارد و ممکن است بر pH و پایداری برخی سموم اثر بگذارد. بهتر است قبل از اختلاط تست سازگاری صورت پذیرد.

اختلاط سموم با کودهای کامل  (NPK)

این کودها شامل نیتروژن(N)، فسفر (P)و پتاسیم (K) هستند که معمولا قابلیت اختلاط با آفت کش ها (به ویژه سیستمیک ها) و قارچکش ها را دارند.

اختلاط سموم با کودهای میکرو (آهن، منگنز، روی و غیره)

کودهای دارای عناصر میکرو یا ریزمغذی معمولا با آفت کش ها قابل اختلاط هستند. بهتر است اختلاط آن ها با قارچ‌کش‌ها با احتیاط صورت پذیرد، به خصوص اگر pH محلول تغییر کند. بسیاری از کود های میکرو در pH بالا یا پایین نامحلول می‌شوند. الیت Aliette (فوستیل آلومینیوم) قارچ کشی عالی اما نسبتاً اسیدی است که در اختلاط با ریز مغذی ها دچار اختلال می شود. اگر محلول بافر باشد، می توان این کار را با خیال راحت انجام داد. اما توصیه می شود الیت با ریز مغذی ها مخلوط نشود.

اختلاط آفت کش ها با ترکیبات نیتروژنه

اکثر آفت‌کش‌ها مانند دیازینون و ایمیداکلوپراید با کودهای نیتروژنه مانند اوره و نیترات آمونیوم سازگارند.

اختلاط قارچکش ها با ترکیبات فسفره

بیشتر قارچ‌کش‌ها مانند مانکوزب، کاپتان، کلروتالونیل، پروپیکونازول و تری فلوکسی استروبین با کودهای فسفاته مانند سوپر فسفات و دی آمونیوم فسفات سازگارند و اختلاط قارچکش های سیستمیک مانند پروپیکونازول با ترکیبات فسفره در هنگامی که گیاه درگیر بیماری های قارچی ریشه ای است به بهبود رشد و بازسازی ریشه از دست رفته کمک می کند. با این حال بهتر است قبل از اختلاط کامل تست شود.

اختلاط قارچکش ها با آهن

بسیاری از گیاهان گلخانه ای و زینتی دچار کمبود آهن می شوند. این عارضه به دلیل مشکلات ناشی از رطوبت بیش از حد خاک و محیطی که بیش از حد متراکم شده یا هوادهی کمی دارد، تشدید شود. به نظر، کلات آهن با قارچ کش ها سازگار است. اگر گیاه دارای عوارض کلروتیک با برخی مشکلات بیماری ریشه باشد، می توان از ترکیب کلات آهن با یک قارچ کش به حل بیماری و اختلالات غذایی کمک کرد.

نتیجه‌گیری

اختلاط سموم با کودها می تواند راهکاری موثر برای بهبود مدیریت آفات و تغذیه گیاهان باشد. با این حال، این فرآیند نیازمند دقت و شناخت کامل از مواد شیمیایی مورد استفاده است. رعایت اصول ایمنی و استفاده از دستورالعمل‌های معتبر می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند. حتی در صورت اطلاع از سازگاری اختلاط سموم با کودها بهتر است تست در منطقه کوچک صورت پذیرد.

 

 

 

 

جدول اختلاط سموم با کود
نوع کود نوع سم قابلیت اختلاط توضیحات
اکثر آفت‌کش‌ها با کودهای نیتروژنی سازگارند. آفت‌کش‌ها (مانند دیازینون و ایمیداکلوپرید) اغلب قابل اختلاط کود نیتروژنی (مانند اوره، نیترات آمونیوم)
بیشتر قارچ‌کش‌ها با کودهای فسفاتی سازگارند. قارچ‌کش‌ها (مانند مانکوزب، کاپتان، کلروتالونیل، پروپیکونازول و تری فلوکسی استروبین)، آفت کش ها (نئونیکوتینوئیدها مانند ایمیداکلوپرید، پیرتروئیدها مانند دلتامترین) اغلب قابل اختلاط کود فسفره (مانند سوپر فسفات، دی آمونیوم فسفات)
از مخلوط کردن این کود با قارچکش های قلیایی (مثل بردو) خودداری شود. آفت کش ها، قارچکش ها اغلب قابل اختلاط کود پتاسیمی
معمولاً کودهای آهن دار مانند کلات آهن با آفت کش ها و قارچکش ها سازگارند. آفت کش ها و قارچکش ها اغلب قابل اختلاط کود آهن
 بررسی تغییرات pH و پایداری ضروری است. از مخلوط کردن این کود با قارچکش الیت خودداری شود. قارچ‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها اغلب قابل اختلاط کودهای میکرو (آهن، منگنز، روی و غیره)
بررسی تغییرات pH و پایداری ضروری است. آفت کش ها و قارچکش ها اغلب قابل اختلاط کود های ارگانیک مانند هیومیک اسید، جلبک، فولویک اسید

 

 

بیشتر بخوانید: رنگ کردن تنه درخت

 

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت