آموزش کامل کاشت لوبیا سبز + کود مناسب لوبیا سبز

بازدید: 6,688 بازدید
کاشت لوبیا سبز
Rate this post

اول ببینیم لوبیا سبز چیه، از چه خانواده ایه و چه خصوصیاتی داره؟

همون طور که از اسمشم پیداست، لوبیا سبز یکی از انواع لوبیا و بنابراین از خانواده بقولاته که معمولاً به صورت سبز برداشت میشه و در تهیه سالاد و پلو مورد استفاده قرار میگیره. لوبیا سبز خواص مفید زیادی نیز داره و بسته به اقلیم محل، اون رو در فصل بهار یا تابستان مورد کشت قرار میدن (بهترین دمای زمان کاشت 12 درجه سانتی گراد و بهترین دما پس از جوانه زنی 25 درجه سانتی گراده). ارتفاع بوته لوبیا سبز به طور کل بین 80 تا 100 سانتی متره، اما ارقام آن شامل دو واریته پا کوتاه و پا بلنده که به طور مختصر به تفاوت اون ها می پردازیم. در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید. لوبیا سبز پاکوتاه: این نوع لوبیا سبز معمولاً به صورت افقی روی زمین پخش شده و بنابراین رشد عمودی نداره. لوبیا سبز پابلند: واریته های مربوط به این نوع از لوبیا سبز برخلاف گونه پاکوتاه آن، به رشد عمودی نیاز دارند و بنابراین ارتفاع بلندتری نیز دارند.
لوبیا سبز رشد یافته در شرایط مساعد اقلیمی و محیطی
لوبیا سبز رشد یافته در شرایط مساعد اقلیمی و محیطی

شرایط مورد نیاز برای کاشت لوبیا سبز:

برای کاشت لوبیا سبز شما به مزرعه ای با بافت خاک لومی (رسی، شنی و خاک برگ) نیاز خواهید داشت؛ به عبارت دیگر، این بهترین نوع بافت خاکیه که میتونین لوبیا سبز رو در اون پرورش بدین. به علاوه خاک مورد استفاده شما باید از زهکشی مناسب برخوردار باشه. در رابطه با اقلیم و آب و هوا، بهترین دما برای رشد لوبیا سبز، دمای 20 تا 30 درجه سانتی گراده و در رابطه با نیاز آبی، لوبیا سبز گیاهیه که به آبیاری متوسط نیازمنده. این گیاه همچنین نورپسند بوده و بنابراین نور کامل خورشید رو برای رشد و نمو خودش ترجیح میده. لوبیا سبز اسیدیته نسبتا خنثی رو می پسنده و بهترین رشد اون در pH 6-6.5 اتفاق میفته. در نهایت قبل از کاشت لوبیا سبز باید علف های هرز مزرعه رو وجین کنید.  

اما لوبیا سبز رو چطور میتونیم کشت کنیم؟

– کاشت لوبیا سبز:

لوبیا سبز رو از طریق بذر اون مورد کاشت و پرورش قرار میدن، و بهترین شیوه کار معمولا بدین صورته که میتونین پس از آماده سازی مزرعه مورد نظر، لوبیاها رو ابتدا به مدت 24 ساعت در آب خیس کرده و هر چند ساعت یکبار نیز آب رو تعویض کنین. توجه داشته باشین که بذور لوبیا رو در عمق مناسب (3-2 سانتی متر (اگر خاک مزرعه شنیه عمق کاشت رو اندکی عمیق تر در نظر بگیرین))، با فواصل کاشت 40 تا 60 سانتی متری قرار داده و یک لایه خاک نرم روی اون قرار بدین. سپس زمین رو آبیاری کنین و تا زمانی که گیاهان تون جوانه می زنند، خاک رو مرطوب نگه دارین. انتظار میره که مزرعه شما طی یک الی نهایت دو هفته پس از کاشت، جوانه زنی کرده و رشد خودش رو آغاز کنه.
کاشت لوبیا سبز، دانه ای از خانواده بقولات
کاشت لوبیا سبز، دانه ای از خانواده بقولات

کودهای مورد نیاز لوبیا سبز در زمان کاشت:

لوبیا سبز گیاه پرمصرفی از نظر نیاز به مواد مغذی محسوب نمیشه، اما کاربرد مواد مغذی مورد نیاز عملکرد اون رو افزایش میده و باعث حصول محصول با کیفیت تری میشه. برای این منظور استفاده از کود کامل تانسو 10-52-10 تانسو که یک کود npk است در ابتدای کاشت پیشنهاد میشه. به علاوه کاربرد ریزمغذی ها میتونه فواید استفاده از کود و افزایش عملکرد محصول رو دو چندان کنه و در نهایت اگر خاکی که در اون لوبیا سبز رو کشت میکنین بافت سنگینی داره، استفاده از کودهای آلی و ارگانیک از جمله کود هیومیک اسید و کود عصاره جلبک دریایی توصیه میشه.

– مرحله داشت لوبیا سبز:

  همون طور که قبلا اشاره کردیم لوبیا سبز به آبیاری متوسطی در طول دوره رشد نیاز داره. این گیاه خاک بسیار مرطوب رو نمی پسنده و بنابراین شما باید وجود زهکش مناسب و نور مستقیم آفتاب رو در نظر داشته باشین. به علاوه بسته به نیاز گیاه و خاک منطقه مورد کشت، بایستی در طول دوره رشد از کود نیتروژن به صورت سرک و یا کود کامل 20-20-20 (در ابتدای مرحله رویشی و قبل از گلدهی) و همچنین از عناصر میکرو در مزرعه استفاده کنید. در ادامه حتما علف های هرز رو از مزرعه جمع و پاکسازی کنید و مراقب شیوع آفات و بیماری ها باشید و در صورت لزوم از سموم و آفتکش ها جهت مبارزه با آنها استفاده کنید.
لوبیا سبز برداشت شده قبل از سخت شدن دانه ها
لوبیا سبز برداشت شده قبل از سخت شدن دانه ها

– برداشت لوبیا سبز:

اگر قبل از برداشت لوبیا سبز، گیاه به یخبندان برخورد کنه، شکوفه و غلاف ها ریزش پیدا خواهند کرد، بنابراین حتما زمان کاشت را به گونه ای انتخاب کنید که گیاه از گرماهای شدید تابستان و سرمای زودرس پاییزه در امان باشد ( حتما مقاله علت میوه ندادن درخت رو بخونید). به طور معمول بوته های لوبیا سبز 60 الی 70 روز پس از کاشت قابل برداشت هستند و گلدهی یک ماه پس از کاشت صورت میگیره. نکته ای که در رابطه با برداشت باید مورد توجه قرار بدین اینه که لوبیا سبز رو باید زمانی که غلاف ها هنوز سفت و محکم هستند و در مرحله نارسی بچینید. به عبارت دیگر شما باید بتونین دانه رو از گیاه خارج کنین بدون اینکه ساقه ها پاره شوند، چرا که اگر اجازه بدین گیاه به رسیدگی کامل برسه، دانه های داخل آن سفت و سخت خواهند شد.
دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت