علائم کمبود در بادمجان

بازدید: 817 بازدید
علائم کمبود در بادمجان
1/5 - (1 امتیاز)

بوته بادمجان در طول دوره رشد، نیاز به عناصر غذایی مختلفی دارد و کمبود مواد مغذی باعث ایجاد اختلال در گیاه و بروز علائم کمبود می شود. علاوه بر سه عنصر ازت، فسفر و پتاسیم که برای هر گیاه ضروری است کاربرد ترکیباتی حاوی آهن، منگنز، روی و منیزیم در زمان مناسب می تواند به طور موثری از کمبود عناصر غذایی در بادمجان جلوگیری کند. کلسیم نیز از عناصری است که جذب آن برای گیاهان به شدت مشکل است.

چگونه علائم کمبود کلسیم در بادمجان را اصلاح کنیم؟

کمبود عنصر کلسیم در بادمجان باعث ایجاد بیماری پوسیدگی گلگاه می شود و از بازار پسندی محصول می کاهد و در شرایط کمبود شدید می تواند محصول را به کلی از بین ببرد. کود کلسیم بور آرمان بذر سپاهان دارای میزان قابل توجهی کلسیم است که قادر است علائم کمبود را کاملا رفع نماید.

 چگونه علائم کمبود منیزیم در بادمجان را اصلاح کنیم؟

کمبود منیزیم از شایع ترین علائم کمبود هنگام کاشت بادمجان است. کمبود منیزیم در بادمجان باعث زرد شدن رگبرگ ها، زردی برگ، کوچکی میوه و توقف رشد می گردد.  برای درمان علائم کمبود در بادمجان استفاده از کودهای منیزیم دار مانند سولفات منیزیم، کلات منیزیم، نیترات منیزیم و اکسید منیزیم توصیه می گردد. این ترکیبات کودهایی محلول در آب هستند و به راحتی جذب گیاه می شوند. سولفات منیزیم یا کلات منیزیم را می توان در طول دوره رشد یا زمانی که در گیاه کمبود منیزیم رخ می دهد، به صورت محلول پاشی روی برگ ها یا آبیاری استفاده کرد. کلات منیزیم و سولفات منیزیم آرمان بذر سپاهان دارای میزان قابل توجهی از منیزیم به صورت کاملا محلول می باشد. کمبود منیزیم ابتدا در برگ های پیر به صورت کم رنگ شدن و زرد شدگی بروز پیدا می کند و در موارد شدیدتر برگ های پایینی مرده و پیر می شوند.

 چگونه علائم کمبود آهن در بادمجان را اصلاح کنیم؟

در بوته بادمجانی که از کمبود آهن رنج می برند، رنگ برگ های جدید سفید متمایل به زرد می شود، اگرچه رگبرگ ها سبز باقی می مانند. این حالت اغلب در خاک های اسیدی، حاصلخیز و مرطوب دیده می شود. آهن یکی از عناصر بسیار ضروری در سنتز کلروفیل و آنزیم ها، ساخت پروتئین های گیاهی و افزایش متابولیسم در گیاه است. در شرایط کمبود آهن علاوه بر کاهش سبزینگی گیاه و رنگ پریدگی برگ ها، رشد گیاه کاهش می یابد، برگ گیاه ریزش غیرطبیعی پیدا می کند و باردهی کم می شود. این علائم را می توان در طول دوره رشد یا زمانی که در گیاه علائم کمبود آهن رخ می دهد با محلول پاشی بر روی برگ یا آبیاری با سولفات آهن یا کلات آهن برطرف کرد. کلات آهن تانسو آرمان بذر سپاهان با دارا بودن مقادیر معینی از آهن به فرم کلاته همراه با گوگرد، پتاسیم و آمینواسید شرایط را برای جذب بهتر آهن توسط گیاه فراهم می کند.

 چگونه علائم کمبود منگنز در بادمجان را اصلاح کنیم؟

هنگام کمبود منگنز در گیاه بادمجان، برگ های جدید متمایل به زرد می شوند و به تدریج رگبرگ ها به رنگ قهوه ای درمی آیند. راه حل مناسب در شرایط کمبود منگنز، محلول پاشی سولفات یا کلات منگنز روی برگ های بادمجان یا کاربرد از طریق آب آبیاری است. در آرمان بذر سپاهان دو کود ریزمغذی تانسو و کلات میکرو تانسو دارای عناصر ریزمغذی از جمله منگنز است که نیاز گیاهان به به این عناصر را رفع می کند.

علائم کمبود در بادمجان
علائم کمبود در بادمجان

 چگونه علائم کمبود روی در بادمجان را اصلاح کنیم؟

در هنگام کمبود روی در گیاه بادمجان برگ های گیاه کوچک می شوند و معمولا لکه‌های زردی روی برگ‌های جدید ظاهر می شوند و به تدریج کل برگ ها زرد می شود. به طور کلی کمبود روی در بادمجان را می توان با محلول پاشی سولفات یا کلات روی بر روی برگ و یا از طریق آب آبیاری در طول دوره رشد اصلاح کرد. سولفات روی یا کلات آهن- روی آرمان بذر سپاهان دارای میزان قابل توجهی عنصر روی به صورت کاملا محلول است. حلالیت عنصر روی در خاک های اسیدی بیشتر است و با توجه به قلیایی بودن خاک بیشتر اراضی کشور کمبود این عنصر مشاهده می شود.

به خاطر داشته باشید برای اینکه علائم کمبود در بادمجان برطرف شود، باردهی افزایش یابد و همچنین کیفیت محصول بهتر شود، اضافه کردن عناصری مانند روی، منگنز، آهن و منیزیم در طول دوره رشد ضروری است. ریز مغذی تانسو آرمان بذر سپاهان از محصولات ارزشمندی است که محتوی درشت مغذی ها (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و ریز مغذی ها (بور، آهن، منگنز، منیزیم و روی) است و برای افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی فرموله شده است. عناصر ریزمغذی کلات شده، فولویک اسید، هیومیک اسید و آمینو اسید موجود در  این محصول، کیفیت گلدهی و میوه دهی را بهبود می بخشد، تعداد میوه ها را افزایش می دهد و از ریزش میوه جلوگیری می کند. این کود مقاومت گیاهان را در برابر بیماری ها، حملات آفات، تنش های سرما و خشکی افزایش می دهد.

کلات میکرو  تانسو آرمان بذر سپاهان نیز کودی کلاته است که دسترسی گیاه را به عناصر ریزمغذی مانند آهن، مس، منگنز، منیزیم، بور و روی در خاک های قلیایی و آهکی بیشتر می کند تا به راحتی توسط گیاهان جذب شوند. ریزمغذی‌های کلاته مشکلاتی چون کوچکی برگ‌ها را رفع می کند، طعم و رنگ میوه را بهبود می بخشد و از ریزش گل ها و میوه‌ها جلوگیری می کند. این کود حاوی گوگرد و اسیدهای آمینه است که باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر خشکی، سرمای شدید، آفات و بیماری ها می شود.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت