علت ترک خوردن گوجه فرنگی

بازدید: 615 بازدید
علت ترک خوردن گوجه فرنگی
Rate this post

گوجه فرنگی از سبزیجات پر مصرفی است که پرورش آن اگرچه کار دشواری نیست، اما نیاز به توجه و مراقبت دارد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که پرورش دهندگان گوجه فرنگی با آن مواجه هستند، ترک خوردن یا شکافتن میوه گوجه فرنگی است. در این مقاله، تلاش می شود عوامل موثر در ترک خوردن گوجه فرنگی و راهکارهای جلوگیری از آن بیان شود. ترک خوردن گوجه فرنگی می تواند قبل از رسیدن یا بعد از برداشت اتفاق بیفتد. اگر متوجه ترک خوردن پوست گوجه فرنگی شدید، باید فورا اقدامات لازم را برای جلوگیری از ترک خوردگی بیشتر انجام دهید. در غیر اینصورت بازار پسندی محصول از دست می رود و متحمل ضرر مالی خواهید شد. در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

چه عواملی باعث ترک خوردن یا شکافتن گوجه فرنگی می شود؟

چگونه از ترک خوردن گوجه فرنگی جلوگیری کنیم؟

چرا گوجه فرنگی پس از چیدن ترک می خورد؟

چگونه ترک گوجه فرنگی بعد از برداشت را کاهش دهیم؟

گیاه گوجه فرنگی نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس است عواملی اصلی که باعث ترک خوردن میوه می شود شامل تجمع بالای قند در میوه و تغییرات ناگهانی آب و هوا (عدم تعادل در آبیاری، نور و دما) است.

جذب سریع آب

از عوامل اصلی ترک خوردن میوه گوجه‌فرنگی جذب سریع آب است که در شرایط آبیاری زیاد یا کم اتفاق می افتد.

آبیاری بیش از حد: چنانچه آبیاری یا بارندگی بیش از اندازه باشد، گیاه در مدت زمان کوتاهی آب زیادی جذب می کند. در نتیجه سلول ها و بافت میوه سریعتر از پوست بیرونی گوجه فرنگی رشد می کنند و پوسته نمی تواند خود را با افزایش حجم درون میوه هماهنگ کند و درنهایت پوسته ترک می خورد.

آبیاری کم: آبیاری پس از خشک شدن طولانی مدت خاک یکی دیگر از دلایل ترک خوردن پوست گوجه فرنگی است. هنگامی که گیاه تشنه است، به سرعت آب زیادی جذب می کند و این مصرف سریع آب باعث شکافتن پوست گوجه فرنگی می شود. این شرایط در تابستان بیشتر اتفاق می افتد.

راهکار: می توان رطوبت اضافی خاک را با استفاده از خاکی با هوادهی و زهکشی مناسب رفع کنیم. هنگامی که گیاه شروع به تولید میوه می کند (خصوصا در تابستان) می توان رطوبت خاک را با استفاده از مالچ پاشی و آبیاری به موقع و به اندازه حفظ کرد. این روش تبخیر آب را در خاک کاهش می دهد و به گیاه اجازه می دهد در طول روز آب لازم را دریافت کند. راه حل دیگر، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است که آب را به صورت کنترل شده به گیاه می رساند و از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند.

آفتاب شدید، علت ترک خوردن گوجه فرنگی

آفتاب سوختگی از عامل دیگر شکافتن پوسته گوجه فرنگی است. هنگامی که میوه گوجه فرنگی برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، پوسته میوه گوجه فرنگی ترک می خورد و این مشکل معمولاً در تابستان گرم اتفاق می افتد. اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید در تابستان می‌ تواند به جلوگیری از ترک خوردن میوه کمک کند، بنابراین هنگامی که میوه‌های گوجه‌فرنگی در معرض نور خورشید هستند بهتر است، آن‌ها را با لایه ای از فیلم های ضد UV یا تورهای سایه انداز 25 تا 35 درصد بپوشانید. قرار گرفتن میوه در زیر برگها می تواند از این آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

تغییرات ناگهانی دما، علت ترک خوردن گوجه فرنگی

علت ترک خوردن گوجه فرنگی
علت ترک خوردن گوجه فرنگی

نوسانات ناگهانی دما و اختلاف دمای شب و روز می تواند منجر به ترک خوردن پوسته گوجه فرنگی شود. در واقع اختلاف دما باعث بزرگ شدن بیشتر میوه و پارگی پوست می شود.

نیتروژن اضافی و پتاسیم کمتر، علت ترک خوردن گوجه فرنگی

نیتروژن اضافی و پتاسیم کم  در خاک نیز باعث ترک خوردن پوست گوجه فرنگی می شود. بوته گوجه فرنگی برای رشد به نیتروژن بالا نیاز دارد اگرچه برای میوه هایش مناسب نیست. نیتروژن زیاد میوه را نرم و مستعد ترک خوردن می کند و ممکن است باعث قهوه ای شدن برگ های گوجه فرنگی شود. افزودن خاک اره یا خرده چوب به خاک نیتروژن اضافی را جذب می کند درواقع این دو ماده کربن دارند و نیتروژن اضافی را جذب می کنند.

کمبود کلسیم، علت ترک خوردن گوجه فرنگی

ترک خوردن میوه گوجه فرنگی به دلیل کمبود کلسیم نیز اتفاق می افتد. بیماری پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی نیز به دلیل کمبود کلسیم اتفاق می افتد. گوجه فرنگی در  pH 6.5 به خوبی رشد می کند. هنگامی که PH خاک 5.5 یا کمتر می شود، جذب کلسیم کاهش پیدا می کند و میوه گوجه فرنگی ترک می خورد. کاربرد کلسیم مایع تانسو از آرمان بذر سپاهان می تواند به جلوگیری از ترک خوردن میوه کمک کند.

چرا گوجه فرنگی ها بعد از چیدن ترک می خورند؟

ترک خوردن گوجه فرنگی می تواند پس از برداشت اتفاق بیفتد و میوه های ترک خورده به راحتی درگیر قارچ ها و باکتری ها شوند. برای جلوگیری از ترک خوردن گوجه‌فرنگی‌ها پس از چیدن، می‌توانیم اقدامات احتیاطی متعددی انجام دهیم.  اتیلن رسیدن گوجه فرنگی را بیشتر می کند. میوه هایی که اتیلن تولید می کنند مانند موز، آووکادو و سیب نباید در محل نگهداری گوجه فرنگی برداشت شده باشند. استفاده از هورمون های رشد سلول های گیاهی می تواند ترک خوردن گوجه فرنگی را کاهش دهد. اسید جیبرلیک هورمون گیاهی است که تقسیم سلولی و افزایش طولی سلول گوجه فرنگی را تحریک می کند. راه حل دیگر شستن میوه های گوجه فرنگی با آب دارای کلسیم است. برای این کار می توانید از محلول های کلرید کلسیم (CaCl2) استفاده کنید.

برداشت زود هنگام

گوجه‌فرنگی‌های رسیده به‌مراتب خوش‌طعم‌تر از گوجه‌فرنگی‌های سبز چیده شده هستند. با این حال، اگر گوجه فرنگی ها را برای مدت طولانی روی گیاه بگذارید احتمال ترک خوردن بیشتر می شود. تجمع بالای قند یا همان افزایش غلظت کربوهیدرات در میوه باعث افزایش فشار بر کوتیکول و ترک خوردن پوسته می شود. برای رفع این مشکل، چیدن میوه‌هایی که کمی رسیده باشند، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ترک خوردگی گوجه‌فرنگی است.

.

بیشتر بخوانید: کود مرغی برای زمین شور

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت