کود مخصوص سانسوریا

بازدید: 1,136 بازدید
کود مخصوص سانسوریا چیست
Rate this post

سانسوریا از جمله گیاهان محبوب و لوکس آپارتمانی است. این کود طرفداران زیادی داشته و محبوبیت بسیاری دارد. گیاه سانسوریا هوا را نیز تصفیه کرده و به تنفس انسان ها نیز کمک می کند. این گیاه بسیار زیبا ارقام مختلفی دارد. در این مقاله سعی داریم بهترین کود ها را برای تقویت این گیاه زیبا معرفی کنیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

معرفی گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا از گیاهان برگ سبز آپارتمانی است. نام علمی این گیاه Sansevieria trifasciata هست که در انگلیسی بهش Mother in Laws Tongue میگن (زبان مادر شوهر) که از خانواده Asparagaceae هست و بومی مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی مانند نیجریه و کونگو می باشد جالب هست بدونید که بهش گیاه نامیرا هم میگن. این گیاه برگ هایی به شکل شمشیر، نوک تیز و دراز دارد و دارای گونه های مختلفی هست. انواع گیاهان سانسوریا مانند نیزه ای، شمشیری، ابلق، پاکوتاه و … است.

کود مخصوص سانسوریا چیست؟

تقویت انواع گیاهان آپارتمانی با کود های مختلف انجام می شود. کود مخصوص سانسوریا در مراحل رشدی گیاه متفاوت است. بهترین کود هایی که می توان برای استفاده همیشگی جهت تقویت این گیاه استفاده کرد، کود کامل مایع است. کود ویتامین تانسو می تواند گزینه ی خوبی برای تقویت این گیاه باشد  و به عنوان کود مخصوص سانسوریا استفاده شود. از این کود می توان در تمامی مراحل رشدی گیاه سانسوریا و به منظور تامین تمامی نیاز های این گیاه استفاده کرد. کود ویتامین تانسو برای انواع رقم های گیاه سانسوریا و همچنین انواع گیاهان آپارتمانی استفاده می شود. هورمون های مختلف مانند آلژنیک اسید نیز می توانند در رشد و نمو و پاجوش زنی گیاه سانسوریا موثر باشند.

کود جلبک دریایی سیفر استار با داشتن هورمون آلژنیک اسید در کنار عناصر ماکرو و میکرو، گیاه سانسوریا را به خوبی تامین میکنم و میتوان از این کود نیز به عنوان کود مخصوص سانسوریا استفاده کرد. مصرف انواع کود های هیومیک اسید نیز به صورت دوره ای برای افزایش جذب عناصر توسط ریشه های گیاه سانسوریا مفید است. هیومیک اسید باعث اصلاح بافت خاک، اصلاح PH خاک، افزایش مواد آلی و همچنین افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک می شود. این کود می تواند ریشه زایی را در سانسوریا تحریک کند و باعث افزایش پاجوش در این گیاه زیبا بشود. هیومیک اسید همچنین در اصلاح خاک های سفت و آهکی و افزایش حاصلخیزی خاک کاربرد دارد.

کود مخصوص سانسوریا

مشخصات کود مخصوص سانسوریا

کود ویتامین تانسو و کود عصاره جلبک دریایی سیفر استار دو ترکیب عالی برای تقویت گیاه سانسوریا می باشند. این دو کود در کنار هم می توانند گیاه سانسوریا را تقویت کرده و تمامی عناصر مورد نیاز این گیاه را در اختیارش قرار دهند. کود ویتامین تانسو دارای تمامی عناصر ماکرو و میکرو است.

این کود همچنین دارای آمینو اسید نیز می باشد که خاصیت ضد تنش و استرس برای گیاه دارد و می تواند گیاه را در برای تنش های محیطی مانند جا به جایی و تنش های دمایی و حتی آفات و بیماری ها مقاوم کند. به آمینو اسید غذای آماده ی گیاهان نیز می گویند. کود جلبک سیفر استار نیز مزایای بسیاری دارد. این کود دارای آلژنیک اسید است که نوعی هورمون برای بهبود کارکرد گیاهان محسوب می شود. جلبک دریایی گیاه سانسوریا را  به رشد ریشه و به دنبال آن افزایش پاجوش تحریک می کند.

روش مصرف کود مخصوص سانسوریا چگونه است؟

روش مصرف کود مخصوص سانسوریا با توجه به سن گیاه و دفعات آبیاری متفاوت است. سانسوریا چون برگ های ضخیم و گوشتی دارد، باید از طریق ریشه کوددهی شود و استفاده از کود مخصوص سانسوریا به صورت محلول پاشی تاثیر چندانی ندارد. کودهی برای سانسوریا معمولا به صورت یک آب در میان انجام می شود. یک نوبت آب تنها به صورت آبیاری برای گیاه استفاده کنید و نوبت بعدی آب آبیاری را به همراه کود انجام دهید. زمان مصرف کود توجه داشته باشید که کود را کاملا در آب حل کنید و به صورت سیراب گیاه را با آن آبیاری کنید.

آبیاری باید به اندازه ای باشد که تمام خاک گلدان کاملا خیس شود. میزان مصرف هر کود و مقداری که باید در آب حل شود بر روی بسته بندی کود ها نوشته شده است. طبق دستور مصرف هر کود آن را استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر گیاه حال خوبی نداشته و پژمرده، بی حال و برگ زرد است از مصرف کود خودداری کنید. در این حالت حتما گیاه را درمان کنید و سپس از کود استفاده کنید.

زمانی که گیاه تشنه است و دچار تنش شده از مصرف کود خودداری کنید. توجه داشته باشید که گلدان های گیاه سانسوریا معمولا بلند و بزرگ و کشیده هستند و عمق خاک گلدان دیر به دیر خشک می شود. باید به هنگام آبیاری گلدان حتما عمق خاک را چک کنید و در صورتی که عمق خاک خشک شده باشد آبیاری انجام دهید، در غیر این صورت آبیاری را تا زمان خشک شدن عمق گلدان عقب بیاندازید. زمان آبیاری گلدان بهتر است صبح باشد چرا که جذب آب توسط گیاهان در زمان صبح بهتر و بیشتر انجام می شود.

ترکیب کود مخصوص سانسوریا

کوددهی سانسوریا می تواند به صورت ترکیبی نیز باشد. بسیاری از کود ها قابلیت ترکیب با یکدیگر را نیز دارند و در صورتی که ترکیب شوند می توانند تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشند. برای مثال ترکیب کود های کامل با هیومیک اسید بسیار مفید و موثر است. این ترکیب باعث می شود که جذب عناصر توسط ریشه ی گیاه بهتر و راحت تر انجام گردد. هیومیک اسید همچنین باعث تنظیم پی اچ خاک و افزایش ظرفیت نگهداشت آب در خاک می شود. گیاه هیومیک اسید بافت خاک را اصلاح کرده و برای رشد ریشه نیز مناسب می کند.

ترکیب کود های ماکرو و کامل با کود جلبک ، آمینو اسید و میکرو نیز برای گیاه سانسوریا نتیجه خوبی دارد و باعث تقویت این گیاه شده و عناصر مورد نیاز ان را به خوبی تامین می کند. آمینو اسید از جمله کود های ضد تنش و استرس است. این کود باعث ذخیره انرژی در گیاه و کاربرد آن در اهدافی مانند گلدهی، میوه دهی، رشد و برگدهی می گردد. جلبک دریایی نیز از جمله کود های دارای عناصر ماکرو و میکرو است و کودی کامل به حساب می آید. این کود علاوه بر عناصر مورد نیاز گیاه دارای آمینو اسید و همچنین هورمون نیز هست که به کارکرد بهتر گیاه کمک می کنند.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت