علت رشد نکردن بوته خیار

بازدید: 807 بازدید
علت رشد نکردن بوته خیار
Rate this post

عوامل متعددی از جمله خاک نامرغوب، آبیاری نامناسب، کمبود عناصر غذایی، شرایط بد آب و هوایی، فاصله‌گذاری نادرست بین بوته ها و عدم گرده‌افشانی می تواند منجر به رشد نامناسب بوته خیار و عدم تشکیل میوه گردد.

 خاک نامناسب، علت رشد نکردن بوته خیار

بوته خیار به خاکی نیاز دارد که غنی از عناصر غذایی باشد و دارای pH حدود 7 باشد. اگر خاک خیلی اسیدی یا قلیایی باشد، گیاهان قادر به جذب عناصر غذایی لازم برای رشد مناسب نخواهند بود. بنابراین pH خاک را بررسی و در صورت لزوم اصلاح کنید. افزودن مقادیر مناسبی کمپوست یا کود حیوانی قبل از کاشت منجر به بهبود کیفیت خاک می گردد.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان، علت رشد نکردن بوته خیار

خیار برای رشد مناسب به عناصر غذایی نیاز دارد. بهتر است قبل از کاشت مقدار مناسبی کمپوست به خاک اضافه شود و پس از کاشت برای بهبود رشد گیاه کودهای مناسب مصرف گردد. از علائم کمبود عناصر غذایی، زرد شدن برگ‌های گیاه است. فسفر برای تشکیل ریشه و گلدهی، پتاسیم برای تولید میوه با کیفیت و نیتروژن برای رشد رویشی گیاه مناسب است.

آبیاری نامناسب، علت رشد نکردن بوته خیار

بوته خیار نیاز به آب زیادی برای رشد دارد و آبیاری نامناسب می تواند علت رشد نکردن بوته خیار باشد. بوته خیار تمایل ندارند که خاک کاملاً خشک شود و در خاک‌های غرقابی نیز عملکرد خود را از دست می دهد، درنتیجه خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد. از طرفی چون بوته خیار در ماه‌های گرم سال رشد می‌کند، در آب و هوا بسیار گرم بهتر است به صورت روزانه آبیاری شوند. جهت حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از تبخیر می توان از یک لایه مالچ آلی مانند کاه بر روی خاک و اطراف گیاهان استفاده کنید. کمبود آب نه تنها رشد گیاه را متوقف می‌کند بلکه کیفیت میوه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. گیاهانی که تحت تنش خشکی قرار می گیرند، میوه‌های نامرغوبی تولید می کنند و همچنین مزه تلخی پیدا می کنند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه گیاه خیار شما به اندازه کافی آب دریافت می‌کند، نصب یک سیستم آبیاری قطره‌ای است و اطمینان حاصل شود که آبیاری به مقداری است که آب به سطح ریشه‌ها می رسد.

شرایط آب و هوایی نامساعد، علت رشد نکردن بوته خیار

بوته خیار برای رشد به دمای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد و حداقل 8 ساعت نور مستقیم روزانه نیاز دارد و در هنگام کشت، دما باید حداقل 16 درجه سانتی‌گراد باشد. با این حال، اگر دما بیشتر از 32 درجه سانتی‌گراد باشد، آن‌گاه باید برای گیاهان سایه ایجاد شود. از مشکلاتی که تنش گرمایی ایجاد می کند، تولید بیش از حد گل‌های نر و کاهش تولید در گل‌های ماده است. درواقع تنش گرمایی منجر می شود که انرژی کمتری برای تولید گل‌های ماده صرف ‌شود و کاهش باردهی اتفاق بیفتد. در این شرایط گیاه را به اندازه کافی آب دهید، برای گیاه سایه فراهم کنید و با کودهای آمینو اسیدی شرایط تنش را کنترل کنید.

 

فاصله نامناسب بوته ها، علت رشد نکردن بوته خیار

برای رشد بهینه، فاصله کاشت بوته ها اهمیت دارد. بوته خیار باید در فواصل حدود 20 تا 30 سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند. وجود جریان هوای کافی بین بوته ها و برگها رشد بیماری‌های قارچی و باکتریایی را کاهش می دهد. فاصله زیاد بین بوته ها نیز باعث محدود شدن گرده‌افشانی و درنتیجه کاهش تولید میوه می شود.

کمبود گرده‌افشانی

گاه بوته خیار رشد رویشی خوبی دارد اما هیچ میوه‌ای تولید نمی‌کند. این مشکل به این دلیل است که احتمالاً گرده افشانی درستی در گیاهان انجام نشده است. برای نمو میوه، لازم است که هر گل توسط حشرات گرده‌افشان چندین بار ملاقات شود. کاشت گیاهانی چون آویشن، ریحان، شوید، آفتابگردان، و زنبق در کنار بوته خیار جذب حشرات گرده افشان بالا می برد و به بهبود گرده افشانی کمک می کند.

گرده افشانی دستی نیز به افزایش باروری گیاه کمک کننده است. اولین نکته در این شرایط تشخیص گل های نر از ماده است. مهمترین راه تشخیص گل های نر و ماده وجود تورم در قاعده گل های ماده است. می توان با استفاده از یک قلم مو کوچک، مقداری از گرده گل نر را روی کلاله گل ماده انتقال داد. همچنین می توانید گل نر را بردارید و آن را بالای گل های ماده تکان دهید و مطمئن شوید که گرده روی آن می ریزد. نکته دیگری که در باردهی مهم است چیدن میوه ها در زمانی است که به سایز مناسب رسیده اند. این کار گیاه را تشویق می کند تا انرژی بالاتری برای تولید میوه بیشتر بگذارد. چنانچه میوه های رسیده چیده نشوند، گیاه باردهی خود را متوقف می کند زیرا فکر می کند چرخه تولید مثل تکمیل شده است.

کود مخصوص ذرت علوفه ‌ای
علت رشد نکردن بوته خیار
علت رشد نکردن بوته خیار

نبود داربست، علت رشد نکردن بوته خیار

ساقه بوته خیار نرم است و معمولاً برای رشد به داربست نیاز دارد. وجود داربست گیاهان را تشویق می کند تا به رشد خود ادامه دهند، باعث افزایش جریان هوا در اطراف گیاهان و کاهش بیماری ها می گردد.

 

بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی، علت رشد نکردن بوته خیار

عوامل دیگری که می تواند مانع از رشد بوته خیار شود وجود بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری است. این بیماری به صورت پودری سفید رنگ روی برگ های گیاه ظاهر می شود. اگر این بیماری به شدت گیاهان را آلوده نکرده باشد، اهمیت چندانی ندارد. با این حال، اگر بسیاری از برگ‌های گیاه پوشیده شود، این امر مانع از فتوسنتز و رشد گیاه می گردد. بیشتر بیماری های قارچی روی برگ های مرطوب رشد می کنند، پس از خشک بودن برگها اطمینان حاصل کنید. بیماری های باکتریایی مانند پژمردگی فوزاریوم و ویروس هایی مانند ویروس موزاییک نه تنها رشد گیاه را متوقف می کنند، بلکه باعث مرگ آن نیز می شوند. متأسفانه، این نوع بیماری ها عمدتاً قابل درمان نیستند، بنابراین مهم است که مراقب علائم آنها باشید و گیاه آلوده را برای جلوگیری از سرایت به سایر گیاهان سالم حذف کنید.

 

بیشتر بخوانید: کود مخصوص ذرت علوفه ای

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت